Υποβρύχιο Δελφίν

Το υποβρύχιο Δελφίν υπήρξε ένα από τα πρώτα υποβρύχια του ελληνικού στόλου που κατέχει παράλληλα και μια πρωτιά στην παγκόσμια ναυτική ιστορία καθώς είναι το πρώτο υποβρύχιο που εκτόξευσε τορπίλη κατά πολεμικού πλοίου εν καιρό πολέμου. Πιο συγκεκριμένα εναντίον του τούρκικου καταδρομικού Μετζητιέ κατά την διάρκεια του A’ Βαλκανικού Πολέμου.

Το υποβρύχιο παραγγέλθηκε από την κυβέρνηση Δραγούμη στα Γαλλικά Ναυπηγεία Schneider τον Σεπτέμβριο του 1910. Ήταν τύπου Laubeue, είχε εκτόπισμα που έφτανε τους 460 τόνους και ανέπτυσσε μέγιστη ταχύτητα 13 κόμβων. Ήταν εξοπλισμένο με 4 εκτοξευτήρες τορπιλών των 45 εκατοστών. Οι εκτοξευτήρες ήταν τοποθετημένοι εξωτερικά του σκάφους κάτω από το κατάστρωμα.

Η ναυπήγηση του υποβρυχίου ξεκίνησε το 1911 και ολοκληρώθηκε ένα χρόνο αργότερα. Πρώτος κυβερνήτης του σκάφους ορίστηκε ο πλωτάρχης Στέφανος Παπαρηγόπουλος ο οποίος το παρέλαβε από τον ναύσταθμο της Τουλόν στις 21 Αυγούστου του 1912. Μετά από μια σύντομη περίοδο δοκιμών το υποβρύχιο στις 22 Σεπτεμβρίου θα καταπλεύσει στο ναύσταθμο της Σαλαμίνας.

Λίγες ημέρες αργότερα στις 4 Οκτωβρίου 1912 θα ξεσπάσει ο A’ Βαλκανικός Πόλεμος και δεκαπέντε ημέρες μετά το Δελφίν θα λάβει την εντολή να ενωθεί με τον υπόλοιπο ελληνικό στόλο ο οποίος βρίσκονταν στο Μούδρο της Λήμνου. Η πρώτη αποστολή που θα του ανατεθεί θα είναι η πραγματοποίηση περιπολιών έξω από τα Δαρδανέλια.

Στις 9 Δεκεμβρίου 1912 ομάδα αποτελούμενη από έξι τουρκικά πολεμικά θα κάνει την εμφάνιση της από τα στενά με προορισμό το Αιγαίο. Ήταν η πρώτη έξοδος του τουρκικού στόλου μετά την Ναυμαχία της Έλλης. Ομάδα ελληνικών πλοίων θα σπεύσει στην περιοχή προκειμένου να καθυστερήσει τα τουρκικά πλοία μέχρι την έλευση του θωρηκτού Αβέρωφ καθώς και άλλων πολεμικών του στόλου.

Όταν ο κυβερνήτης του Δελφίν θα εντοπίσει τα τουρκικά πλοία θα διατάξει κατάδυση. Μετά από λίγο το καταδρομικό Μετζητιέ θα βρεθεί σε απόσταση βολής και ο Παπαρρηγόπουλος θα δώσει εντολή για τον τορπιλισμό του εχθρικού σκάφους. Ο τορπιλοσωλήνας όμως θα παρουσιάσει εμπλοκή και η τορπίλη θα κατάληξη στο βυθό.

Ευκαιρία για δεύτερη βολή δεν θα υπάρξει καθώς τα τουρκικά πλοία βρίσκονται πολύ κοντά και υπάρχει ο κίνδυνος να εντοπίσουν το ελληνικό υποβρύχιο.

Επιστρέφοντας στην βάση το Δελφίν θα προσαράξει στα αβαθή πλησίον της Τενέδου. Στην προσπάθεια του πληρώματος για να αποκολληθεί το σκάφος θα ελευθερωθούν τα μολυβένια βαρίδια ασφαλείας, κάτι που θα του στερήσει πλέον την δυνατότητα της κατάδυσης.

Αυτό το γεγονός θα υποχρεώσει το Δελφίν να επιστρέψει στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας για επισκευές. Το υποβρύχιο δεν θα επιχειρήσει ξανά έως το τέλος του πολέμου.

Κατά την διάρκεια των γεγονότων του “Εθνικού Διχασμού” το Δελφίν θα κατασχεθεί από τους Γάλλους και θα επιστραφεί ένα χρόνο αργότερα όταν θα επικρατήσει το κίνημα του Βενιζέλου.

Το υποβρύχιο δεν θα γνωρίσει άλλη πολεμική δράση μέχρι τον παροπλισμό του το 1920.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *